. expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

aurora :))




lawa takk gamba langit neh ? lawa kann ??
tady mase science kami blaja pasal star and galaxie, then teacher suruh cari pasal aurora .mase teacher sebut aurora tuh, I tot lagu estranged tuh . heheh . aku pun cari kad google jumpe gamba nehh . nehh la yg paling lawa aku jumpe . aku click gamba jumpe lah blog hamba ALLAH neh . bawah neh keterangan pasal aurora and entries neh fully aku copy .


Aurora adalah suatu fenomena pancaran cahaya yang berlaku pada lapisan ionosfer satu planet. ia berlaku di kawasan kutub. kutub utara dipanggil Aurora Borelalis yang terjadi antara bulan september-oktober dan mac-april. kat kutub selatan pula dipanggil Aurora Australis.

aurora berlaku disebabkan perlanggaran antara ion dan atom dari medan magnet bumi dan badai matahari. Aurora hanya boleh dilihat dibahagian kutub sebab bahagian kutub ni mempunyai medan magnet yang kuat dibandingkan dengan bahagian bumi yang lain. Korang rase boleh ke aurora ni jadi di Malaysia? hahaha. aku rase takleh kot sebab kekuatan magnetik khatulistiwa sangat kecil. tapi dengan kuasa Allah tak mustahil kan semua tu berlaku. kalau tengok kat gambar macam-macam warna aurora ni. dah macam pelangi pulak. kalaulah diberi peluang melihat di depan mata. SUBHANALLAH! indahnya ciaptaan Allah.

kenapa Allah ciptakan sesuatu yang cantik seperti aurora hanya di tempat-tempat tertentu?tidak ada di semua tempat.

ini kerana Allah nak bagitahu kita semua tentang kewujudanNYA. dan Allah juga nak semua orang tahu bertapa indahnya ciptaanNYA. kalau kita fikir siapakah yang mampu menciptakan sesuatu yang indah seperti itu? pastinya ada yang menciptakannya dan penciptannya itu pasti lebih indah dan hebat dari apa yang diciptakan. dan kita yakin Allah yang menciptakannya.

p/s: setiap yang tercipta itu pasti ada yang menciptakannya. jika hebat sesuatu yang di cipta itu hebat maka lebih hebatlah penciptanya

No comments:

Post a Comment